۱. در کنکور امسال چه رتبه ای آوردید و درصد هر یک از درس‌هاتون چقدر بوده است؟

با عرض سلام خدمت همه دانشجویان و داوطلبین رشته تغذیه، علیرضا رحمانی هستم، رتبه 8 کنکور دکتری تخصصی تغذیه. درصد های کنکور بنده به شکل زیر بود.

تغذیه: 65%  /  بیوشیمی و فیزیولوژی: 50%  /  زبان: 72%  /  استعداد تحصیلی: 24%

۲. از چه تاریخی شروع به درس خواندن کرده اید و چقدر برای رزومه وقت گذاشتید؟

از ابتدای مهر ماه به صورت همزمان شروع به مطالعه کنکور و جمع آوری رزومه ام کردم. از آن جا که مراحل چاپ مقاله و داوری کتاب فرایندی زمان بر است، به همین جهت در پاییز قسمت قابل توجهی از وقتم رو صرف جمع آوری رزومه کردم. به تدریج هر چه به کنکور نزدیک تر میشدیم از وقت مربوط به رزومه کم میکردم و بیشتر به آمادگی برای آزمون کتبی میپرداختم.

۳. آیتم هایی که برای رزومه داشتید رو بفرمایید و چند نمره از رزومه گرفتید؟

5 مقاله اورجینال ISI که در 4 عدد از آن ها اسم اول بودم.

2 جلد کتاب تالیفی زیر نظر دانشگاه

2 کتاب ترجمه

3 سخنرانی در کنفرانس های بین المللی

1 واحد تدریس در دانشگاه علوم پزشکی دولتی

2 طرح تحقیقاتی اتمام یافته

۴. امکانش هست در مورد نحوه مصاحبه امسال توضیحاتی رو ارائه بفرمایید.

اول باید این رو بگم که تعداد آیتم ها و کیفیت سوالات در رشته های مختلف با هم فرق دارد. در مصاحبه رشته تغذیه سال 1401، شش ایستگاه در نظر گرفته شده بود، و در هر ایستگاه 2 عدد از اساتید برد تغذیه حضور داشتند. برای هر ایستگاه 8 دقیقه زمان در نظر گرفته شده بود و داوطلبین به صورت چرخشی بین اتاق ها جا به جا میشدند. مهم ترین چالش عمده داوطلبین، حفظ آرامش و تسلط بر آموخته های قبلی شان بود. چالش دیگر تنظیم زمان بود! داوطلب میبایست با توجه به موضوع ایستگاه و سوال استاد مربوطه، در زمان مشخص شده ارائه خود را جمع بندی میکرد.

و اما موضوع ایستگاه های شش گانه امسال عبارت بودند از: پایان نامه، جست و جو در پایگاه های مقالات، ارائه علمی یک مبحث، سوالات تخصصی رشته تغذیه، انگیزه شرکت در آزمون دکترا، مسئولیت پذیری. هر کدام از این ایستگاه ها جزئیاتی داشتند که مجال بیانش این جا نیست. پیشنهاد میکنم اگر کسی از دوستان مایل به تسلط بیشتر به کیفیت برگزاری مصاحبه هست، به کتاب (مرجع مصاحبه دکتری وزارت بهداشت) نوشته دکتر کیمیا نیز مراجعه کند.

۵. به طور میانگین روزانه برای هر درس چند ساعت وقت میگذاشتید؟

پیشنهادی که برای تمامی دوستان دارم توزیع صحیح وقت شان می باشد. درس تغذیه دارای بیشترین تعداد سوال و ضریب میباشد (تعداد 60 سوال با ضریب 5). بنابراین باید بیشترین وقت به آن اختصاص داده شود. درس های بیوشیمی و فیزیولوژی مجموعا حدود 30 سوال دارند و ضریب 2 به مجموع هر دو آن ها اختصاص داده شده (یعنی از نظر ضریب اهمیت به مانند یک درس حساب میشوند). اما مسئله ای که بسیاری از بچه ها از آن غفلت میکنند درس زبان هست که هم تعداد سوالاتش و هم ضریب اش از مجموع درس بیوشیمی و فیزیولوژی بیشتر است (تعداد 30 سوال با ضریب 3)، و اتفاقا نقطه تمایز بسیاری از داوطلبین درصد زبان شان می باشد.

بنده 2 برابر زمانی رو که برای بیوشیمی و فیزیولوژی در نظر گرفته بودم، به مطالعه درس تغذیه پرداختم. همچنین از همان مهر ماه هر روز یک ساعت درس زبان رو مطالعه کردم. در مجموع از روزی 5 ساعت شروع کردم و اواخر به 10-11 ساعت رسید.

۶. کلاس خاصی رفتید؟ اگه رفتید به نظرتون این کلاس ها چقدر در موفقیتتون موثر بودند؟

بابت درس های تغذیه، بیوشیمی، و فیزیولوژی کلاس های دکتر محمدی رو ثبت نام کرده بودم. چون میخواستم فیلم ها را با توجه به زمان فراغت خودم و همچنین روی دور تند ببینم، به همین جهت به صورت آفلاین مطالب رو دنبال میکردم. درس زبان رو هم به صورت خودخوان مطالعه کردم.

کلاس های دکتر محمدی فهم خوبی از ارتباط درس های بیوشیمی، فیزیولوژی و تغذیه به دانشجو میدهد و روش تدریس شان هم بسیار ساده و شیرین است. لذا به سایر همکارن و داوطلبین شرکت در کلاس های ایشان را توصیه میکنم.

۷. آزمون خاصی ثبت نام کرده بودید؟

آزمون های موسسه گام کنکور را ثبت نام کرده بودم. برنامه مطالعاتی خود را هم براساس سرفصل های آزمون ها تنظیم کرده بودم. اگرچه به سبب خلاصه نویسی درس تغذیه وقت زیادی ازم گرفته شد و در بسیاری از آزمون ها نرسیدم که خوب جمع بندی کنم، اما به لطف خدا تا زمان کنکور تمام مطالب جمع بندی شد.

۸. برای هر درس چه جزواتی یا کتاب هایی خواندید؟ به نظرتون کتاب های رفرنس رو بخونیم یا جزوه؟

برای درس های تغذیه، بیوشیمی، و فیزیولوژی جزوات دکتر محمدی رو خواندم و به باقی دوستان هم پیشنهاد میکنم. مطالعه متن اصلی رفرنس ها بسیار وقت گیر و به سبب حجم زیاد مطالب بیشتر سبب سردرگمی میشه.

بابت درس زبان هم از کتاب های زبان دکتری نوشته دکتر خیر آبادی، فست بانک نوشته دکتر زنگیه وندی، English grammar in use ، و مجموعه سوالات 10 سال گذشته آزمون های وزارت بهداشت استفاده کردم.

۹. چه کسایی در موفقیتتون موثر بودند؟

خانواده عزیزم در این مدت بسیار پشتیبانی ام کردند و از شدت سختی و ناملایمات این مسیر بسیار کاستند. همچنین قدردان دوستان و اساتید بسیار خوبم هستم که بسیار کمک کردند.

۱۰. توصیه اصلیتون به بچه هایی که میخواهند کنکور بدهند چی چیزی هست؟

چند اصل مهم رو به همه دوستانم توصیه میکنم.

پیش از هر چیزی، در ابتدا یاد خدا و توکل به او باید سرلوحه تصمیمات و زندگی آدم قرار بگیرد. موتور پیشران و انگیزه حرکت آدمی باید رضایت خدا و خدمت به بندگان او باشد. اگر ما برای خدا کار کنیم، خدا هم در تمامی مراحل آن چیزی که خود میداند خِیرمان در آن است برایمان رقم میزند. و هیچ کسی بهتر از خداوند کریم دلسوز ما نیست. و البته که توکل به خدا ابدا منافاتی با برنامه ریزی و تلاش و پشتکار ندارد.

توصیه دوم ام استمرار و صبر بر ناملایمات و سختی ها است. در طول تاریخ، غالب انسان های موفق، صاحبان اراده استمراری و همت بالا بوده اند. اگر اراده بر انجام کاری گرفتیم باید سختی های آن را تحمل کنیم، باید تا انتها استوار و محکم ماند، و با تنبلی های خودمان مبارزه کنیم. محال است قهرمانی را پیدا کنیم که ده ها بار شکست نخورده باشد. همان مقدار که به شما فشار میاد، به باقی داوطلبین هم فشار میاد، ولی آن فردی که ادامه میدهد موفق میشود.

و توصیه سوم ام نگاه مثبت به هویت رشته است. حقیقتا تغذیه و رژیم درمانی، یک تخصص بسیار خوب و عالی است، و آینده ای بسیار روشن دارد. نباید به گفته افرادی که مدام سرود ناامیدی میخوانند و انسان را از ادامه مسیرش دلسرد میکنند گوش داد. بنده معتقدم اگر حقیقتا سواد علمی و عملی دانشجویان تغذیه بالا رود، خود شاهد اقبال بالای بیماران و سایر متخصصین علوم پزشکی خواهند بود و جایگاه شان را به خوبی در بالین بیمار پیدا خواهند کرد.

توصیه چهارم ام خلاصه نویسی است. حجم بالای درس های رشته تغذیه خصوصا در مقطع دکترا سبب دشواری حفظ کردن تمام آن ها میشود. اما با خلاصه نویسی مطالب اولا به سبک و سیاقی که ذهن خودتان بیشتر می پسندد مطالب را در کنار هم قرار میدهید، در ثانی خود خلاصه نویسی سبب تثبیت مطالب در ذهن میشود، ثالثا در 2 ماه آخر زمان جمع بندی است بسیار کارتان را ساده میکند. اگرچه اگر قصد داشته باشید خلاصه های خوبی بنویسید وقت بسیاری از شما میگیرد، اما با این وجود پیشنهاد میکنم اگر فرصت کافی دارید میتونید از این روش خصوصا برای درس تغذیه استفاده کنید.

در نهایت برای تمامی دوستان آرزوی موفقیت و برکت در تمام مراحل زندگی خواستارم.

 از ثبت نام کلاس‌های دکتر محمدی جا نمونی!

 دوره‌‌ای که با ارائه مهم‌ترین نکات کنکور رتبتونو جا به جا می‌کنه!

مشاهده