بازار کار رشته علوم تغذیه در ایران و خارج

بازار کار رشته تغذیه | درامد رشته تغذیه

معرفی بازار کار رشته تغذیه در ایران

در حال حاضر بازار کار رشته علوم تغذیه از لحاظ در وضعیت مناسبی قرار دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش تغذیه بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، کارخانجات تولید مواد غذایی بعنوان مسئول فنی، باشگاه های ورزشی، نمایندگان علمی شرکت‌های دارویی، کترینگ شرکت‌های هواپیمایی، در کلینیک‌های تغذیه و رژیم ‌درمانی به صورت مستقل و یا با همکاری پزشکان متخصص داخلی و… مشغول به کار شوند.

۱مشاور تغذیه در بخش تغذیه بیمارستان به تدوین و تنظیم برنامه های غذایی برای افراد بستری در بخش های مختلف همچون غدد، کودکان، سرطان و ICU می پردازد. افزون بر این وظیفه نظارت بر مراحل مختلف فرآوری غذا، از پخت تا سرو در آشپزخانه، بر عهده وی است.

۲مشاور تغذیه در بخش خانه بهداشت وظیفه پایش و مراقبت‌های تغذیه‌ای گروه‌های سنی مختلف و گروه‌های آسیب پذیر از جمله زنان‌ باردار، نوزادان، کودکان و نوجوانان و سالمندان را بر عهده دارند، همچنین آموزش‌ و فرهنگ سازی تغذیه‌ای و افزایش سواد تغذیه‌ای از جمله وظایف این گروه هست.

۳مشاور تغذیه که در حیطه تغذیه ورزشی اطلاعات کسب کرده می تواند در باشگاه های ورزشی و یا در تیم های ورزشی به کار تدوین رژیم های غذایی برای ورزشکاران در ورزش های تیمی و انفرادی مختلف بپردازد. فعالیت در این حیطه از تغذیه به میزان زیادی مستلزم تسلط بالا بر مکمل های ورزشی و آشنایی با ماهیت ورزش های مختلف است.

۴مشاور تغذیه به عنوان نماینده علمی شرکت‌های دارویی که وظیفه معرفی محصولات دارویی و مکمل‌ها را به پزشکان و مطب‌داران و داروخانه‌ها دارند و با توجه به زمینه علمی در حوزه مکمل‌ها میتوانند در این زمینه موفق باشند.

۵تهیه و تدوین منوهای غذایی در کترینگ شرکت های هواپیمایی و حتی رستوران های مختلف با در نظر گرفتن میزان کل انرژی، درشت مغذی ها و ریز مغذی های مورد نیاز افراد و نظارت بر مراحل فرآوری غذا از حوزه های نوین اشتغال برای رشته تغذیه است.

۶و در نهایت محبوب ترین حیطه فعالیت برای فارغ التحصیلان این رشته، مطب های تغذیه و رژیم درمانی است. مشاور تغذیه در مطب خود به تدوین رژیم غذایی برای بیماران سرپایی می پردازد. این افراد نه تنها برای رژیم های چاقی و لاغری به مطب مشاور تغذیه مراجعه می کنند، بلکه متخصصین مختلف همچون قلب و عروق، دیابت و غدد درون ریز، کودکان و ... مراجعین خود را برای پیروی از رژیم غذایی خاص به مشاور تغذیه ارجاع می دهند.

۷امروزه با توجه اهمیت روزافزون علم تغذیه و تأثیر آن بر سلامت افراد، دغدغه چاقی و لاغری، لزوم رعایت رژیم‌های غذایی در بیماری های مختلف و … پیش‌بینی می‌شود متخصصین این رشته پیشرفت درآمدی قابل ‌توجهی داشته باشند. امکان اشتغال در مراکز تحقیقاتی مختلف برای کارشناسان ارشد این رشته و نیز تدریس در دانشگاه ها برای فارغ ‌التحصیلان مقطع دکتری فراهم است.

وضعیت استخدام و درامد رشته تغذیه در سایر کشورها

همان ‌طور که مطلع هستید درآمد مشاورین و متخصصین تغذیه در کشور ما نامشخص است؛ اما برای روشن‌ تر شدن این موضوع، به بررسی وضعیت درآمدی این رشته‌ی محبوب در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا و آلمان می پردازیم.

آمریکا: بر اساس آمار و ارقام نرخ استخدام متخصصین تغذیه در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رشد ۲۰ درصدی داشته است. این در حالی است که نرخ رشد برای سایر مشاغل به طور متوسط ۱۴ درصد است. درآمد سالانه یک مشاور تغذیه در آمریکا به ‌طور متوسط ۵٨.٩٢٠ هزار دلار است که این میزان با توجه به تجربه و مهارت شخص بین ٣۶.۴٧٠ تا ٨٢.۴١٠ متفاوت است. در ایالت کالیفرنیا متخصصان تغذیه می‌تواند درآمدی به مراتب بالاتر، نزدیک به ٩٢ هزار دلار داشته باشند.

کانادا: کانادا بهترین و با کیفیت‌ ترین دانشکده ‌های رشته تغذیه را داراست و از لحاظ بازار کار، امنیت شغلی بالایی را برای متخصصین رشته فراهم می‌کند. دستمزد سالانه این شغل در این کشور بین ۶٠ تا ٨٠ هزار دلار است.

آلمان: درآمد مشاورین و متخصصین تغذیه در آلمان سالانه به ‌طور متوسط ۵۴ هزار دلار است.

استرالیا: متوسط درآمد متخصصین تغذیه در استرالیا ۵١.٢١۶ هزار دلار است.

انگلستان: در انگلستان متوسط درآمد برای یک کارشناس تغذیه بین ٢١ تا ٢٨ هزار پوند و برای یک متخصص تغذیه بین ٢۶ تا ٣٢ هزار پوند در سال است.

لازم به ذکر است همان‌طور که در ایران شماره نظام پزشکی بیانگر صلاحیت در کار بالینی و حوزه درمان می‌باشد، در کشور‌های مختلف نیز علاوه بر تحصیلات آکادمیک جهت اشتغال به کار، گذراندن دوره‌های تخصصی و دریافت مدرک رسمی همچون مدرک RD الزامی است.

لیست کامل محصولات رشته تغذیه به صورت مقایسه‌ای

گام کنکور دارای کامل‌ترین مجموعه تدریسی شامل کلاس‌های آنلاین و آفلاین و درسنامه‌های آموزشی می‌باشد.

مشاهده

مطالب مرتبط با این مقاله

مصاحبه‌ رتبه‌های برتر رشته تغذیه

مصاحبه با فریماه دهقانی – رتبه 30 ارشد 99

گام کنکور - 12 آبان 1399 - بدون دیدگاه

۱- در کنکور امسال چه رتبه ای آوردین و درصد هر یک از درس‌هاتون چند بوده؟ من رتبه ی ۲۳ سهمیه و ۳۰ کل رو کسب کردم. تغذیه…

مصاحبه با المیرا رمضانی – رتبه ۱۲ ارشد ۱۴۰۰

گام کنکور - 20 شهریور 1400 - بدون دیدگاه

۱. در چه سالی و از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید؟ و درصدهای هر درستان را در کنکور امسال بفرمایید؟ اسفند ماه سال ۹۹ از دانشگاه ازاد واحد…

مصاحبه با راحیل سالاری – رتبه ۵ ارشد ۱۴۰۲

گام کنکور - 6 مرداد 1402 - بدون دیدگاه

۱. در چه سالی و از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید؟ معدلتون چند بود و درصدهای هر درستون را در کنکور امسال بفرمایید؟ سال ۱۴۰۲ از علوم پزشکی…

نیاز به مشاوره دارید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره، درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با شماره ۰۲۱۴۴۲۵۰۱۱۳ تماس بگیرید.

    نیاز به مشاوره دارید؟

    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره، درخواست مشاوره خود را ارسال کنید و یا با شماره ۰۲۱۴۴۲۵۰۱۱۳ تماس بگیرید.

      خدمات رشته تغذیه

      آیا سوالی دارید؟

      ما در هر حال پاسخگوی تمامی سوالات شما هستیم.

      emailتماس بگیرید

      ساعات کاری گام کنکور

      آماده خدمت رسانی و حل مشکلات شما

      access_time روزهای کاری: شنبه تا پنجشنبه
      access_time ساعت کاری: ۹:۰۰ – ۱۸:۰۰

      کاتالوگ محصولات گام کنکور

      کاتالوگ محصولات علوم تغذیه

      ۵دیدگاه

    • سارا حسینی reply

      سلام شرایط بازار کار و درآمد دکترای علوم تغذیه بدون ش نظام به چه صورت هست؟ متاسفانه اساتید این رشته پاسخ درستی نمیدهند
      سپاس

    • 09149404374 reply

      من کامل پرسیدم اگر در بیمارستان آموزشی دوسال حداقل طرح و یا سابقه داشته باشین با مدرک کارشناسی غیر تغذیه هم اجازه تاسیس مطب میدن

      • گام کنکور reply

        سلام این قانون برای قبل هست و الان اجازه مطب به کارشناسی تغذیه داده میشه

    • هانا reply

      سلام یک سوال داشتم اگر رشته کارشناسی تغذیه نباشه ولی از رشته هایی باشه که بتونیم ارشد تغذیه شرکت کنیم بازار کار چجوریه چون میدونم مطب نمی شه زد تو این حالت

      • گام کنکور reply

        سلام میتونید شرکت‌های دارویی به عنوان نماینده علمی یا در حوزه آموزشی و پژوهشی و یا کلینیک کار کنید

    • در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

      *